Monday, July 22, 2013

Dugaan Ramadhan tahun ini

First of all, Bapak kesayangan kurang sihat. 
Sakit yang menidakkan keupayaan Bapak untuk memeriahkan surau macam tahun-tahun yang lalu. 
Sakit yang membataskan kebolehan Bapak untuk mengaji sepagi selepas sahur membawa ke selepas subuh. Sakit yang menghalang Bapak untuk bangun sepertiga malam. 
Sebak rasa hati, luluh rasa jiwa tatkala Bapak mohon anak-anak doakan kesihatannya dengan niat untuk melaksanakan ibadat Ramadhan Ya Kareem. 
Semoga Allah mendengan luahan hati, sujud kami. 
Bantu kuatkan Bapak untuk hadapi dugaan ini. 
Mohon tabahkan Mama dalam menjaga Bapak. 
Tolong terima doa kami anak-anak Bapak untuk menyambung jambatan bekalan ke Jannah idaman semua.
Amin Ya Rabbal Alamin.

Thursday, July 18, 2013

Takeaway Points

Penghargaan atau hukuman menanamkan nilai-nilai moral keagamaan, sikap dan perilaku juga memerlukan pendekatan atau metode dengan memiliki penghargaan (hadiah) atau hukuman. Penghargaan perlu diberikan kepada anak yang memang harus diberikan penghargaan karena prestasinya dan berkelakuan baik. Metode ini secara tidak langsung juga menanamkan etika perlunya menghargai orang lain. Sebagai contoh, orang tua akan lebih arif jika anaknya (perempuan atau laki-laki) yang membantu dirumah diucapkan “terima kasih”, pembantu yang menyediakan air atau makanan diucapkan terima kasih, juga istri yang menyiapkan masakan, atau sarapan apapun bentuknya, diucapkan terima kasih.

Penghargaan juga perlu diberikan kepada anak (kecil atau belum balig) yang berpuasa ramadhan atau shalat tarawih. Semakin banyak puasa dan shalat tarawihnya, semakin banyak hadiah yang diberikan. Tetapi sebaliknya, anak yang tidak berpuasa dan tarawih harus ditegur dan diberi hukuman, bila perlu diberikan sanksi sesuai dengan tingkat usianya. Rasulullah saw berpesan agar orang tua menyuruh anaknya shalat pada usia 7 tahun, dan bila sampai usia 10 tahun masih belum juga shalat, hendaknya diberikan hukuman berupa peringatan keras “pukullah”. Muruu aulaadakum bissolaati wahum abnaau sab’I siniina wadhribuuhum a’laihaa wahum abnaau a’syrin wafarrikuu bainahum pilmadooji’I (rowahu alhakim wa abu dawud) yang artinya: Suruhlah anak-anakmu (prempuan dan laki-laki) menjalankan shalat jika mereka sudah berusia 7 tahun, maka pukullah mereka jika tidak mau melaksanakanya dan pisahkanlah tempat tidur mereka. (H.r.al-Hakim dan Abu Daud).

Pendidikan melalui pembiasaan
Pengasuhan dan pendidikan dilingkungan keluarga lebih diarahkan kepada penanaman nilai-nilai moral keagamaan, pembentukan sikap dan perilaku yang diperlukan agar anak-anak mampu mengembangkan dirinya secara optimal. Penanaman nilai-nilai moral agama ada baiknya diawali dengan pengenalan symbol-simbol agama, tata cara ibadah (shalat), bacaan al-quran, doa-doa dan seterusnya. Orang tua diharapkan membiasakan diri melaksanakan shalat, membaca al-Quran, dan mengucapkan kalimah thayyibah.Pada shalat berjamaah anak-anak belajar, mengenal dan mengamati bagaimana membacanya, bagaimana menjadi makmum, imam, muazin, iqamat, salam dan seterusnya. 

Karena dilakukan setiap hari, anak-anak mengalami proses internalisasi, pembiasaan dan akhirnya menjadi bagian dari hidupnya. Ketika shalat telah terbiasa dan menjadi bagian dalam hidupnya, maka dimanapun mereka berada ibadah shalat tidak akan ditinggalkan. Kalau tidak shalat mereka merasakan ada sesuatu yang hilang dan merasa bersalah. Bagi dia, orang yang meninggalkan shalat adalah orang yang tidak tahu berterima kasih kepada tuhan sang pencipta.

Karenanya Al-Qur’an menegaskan perintah melaksanakan ibadah salat: wa’mur ahlaka bissolaati wastobir a’laihaa Artinya: Dan perintahkanlah kepada keluargamu (istri/suami dan anak-anakmu) mendirikan salat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakanya. (Q.s.Thaha/20” 132). Dalam hadis rasulullah saw menganjurkan untuk membiasakan salat (berjamaah) dan membaca al-Qur’an dirumah sebagai bagian dari usaha mengkondisikan lingkungan pendidikan keluarga.

Penddikan dengan keteladanan
Anak-anak khususnya pada usia dini selalu meniru apa yang dilakukan oleh orang di sekitarnya. Apa yang dilakukan orang tua akan ditiru dan diikuti anak. Untuk menanamkan nilai-nilai agama, termasuk pengalaman agama, terlebih dahulu orang tua harus salat, bila perlu berjamaah. Untuk mengajak anak membaca Al-Qur’an terlebih dahulu orang tua membaca Al-Qur’an. Metode keteladanan memerlukan sosok pribadi yang secara visual dapat dilihat, diamati, dan dirasakan sendiri oleh anak, sehingga mereka ingin menirunya.Kalau orang tua akan mengajarkan cara makan yang baik, maka dapat melalui makan bersama Anak.

Monday, July 15, 2013

Kiwi

Na jarang makan buah kiwi sebenarnya. Kalau makan pun sebab ada dinner kat hotel, so merasa la makan buah kiwi. Or dalam dessert yang ada letak potongan buah kiwi. Hehe, kiranya tak pernah la sesaja nak pegi beli buah kiwi and makan. Kalau makan, yang kaler hijau which is masam2 sket. So I don't like. Earlier this year, Na jumpa kiwi kuning (gold) and sudah addicted since then. Dalam seminggu Insya Allah Na akan beli dan makan kiwi gold tu. Owh sedapnya. :)


Kawan-kawan boleh cuba. Dijamin sedap makan, kalau sejuk lagi sedap. :)

Thursday, July 11, 2013

To vaccinate or not? It's a YES for me.

I myself is vaccinated and I have 110 reasons why should I continue this to all of my kids.
Let's listen to those with qualifications. Don't simply read article from FB, Internet and make a conclusion from it.

I copied one article by Dr Zahilah Filzah, Paed of Sg Buloh Hospital. Hope it can be an eye opener for all of us. :) Copied from lovely Dr Halina's blog. 


Dear BarelySupermommy readers,
      I reckon that some of you may have your own stand on this matter- vaccination. While some of you may disagree, I believe majority of us still believe in vaccination as an effective preventive measure to combat certain infectious diseases. However, the last few months or so, someone may have spoken to you or you may have read on Facebook – that vaccination is not what it seemed. That it is not safe , causes autism, not ‘halal’ and that vaccines are only for profits. You googled. There were many articles on the pros but there were quite a lot on the cons as well. You read the disadvantages of vaccination and then everything seem to weigh on you. You cant help it but started to wonder if they were all true.
      I believe that most misconceptions and controversies regarding vaccination stems from the fact that people underestimate the disease and overestimate the side effects. While I agree that Adverse Event Following Immunization (AEFI) do sometimes occur , most are mild (e.g fever and soreness) and disappears rather quickly. I am sure most mothers out there would agree, having had your children vaccinated before. On the contrary, I believe not many of you have seen the diseases at their worst. Measles, for example, may be fever and red spots to most but are you aware that it can spread to the brain and cause death? Pertussis, may begin with the usual fever and cough but as it progress to the second stage of the disease, babies may have prolonged cough, turn blue and stop breathing. Polio was almost eradicated but sadly, on the rise in certain third world countries where the vaccination rate is low. Meningitis, or inflammation of the brain lining caused by Haemophilus Influenza may render a child debilitated and even cause death. Whether you like it or not , the truth is vaccination has tremendously reduce the burden of infectious diseases and has prevented deaths in millions of children all around the world.
      Let’s discuss a little bit about the history of vaccines and how it works before discussing the issues because I feel that we would be able to appreciate what we have today if we knew how it all began. Have you ever heard of smallpox? Some of you may have not heard of it because the disease is no longer around. But do you know that the deadly disease was one of the most devastating diseases in the history of mankind and has in fact killed more than 500 millions people for many centuries? 500 millions! But thanks to Edward Jenner, whose work contributed to the development of vaccines, smallpox was eradicated and we don’t have to live to see our loves one dying from the disease.
      How does vaccines work? Simply put, imagine a child who develops chicken pox for example, they will rarely contract the disease again . Why? Because the immune system has memory, so that the next time the child is exposed to the virus, the body remembers and destroys the virus even before it causes sickness. And vaccines works the same way, only artificially. Vaccines contains weakened or killed form of the germs, when introduced into the body triggers an immune response without causing the disease. So that the next time the children are exposed to the virus or bacteria, their antibodies would be able to recognize it and combats it.
      I remember 3 years ago, a child was admitted to the ward for lung infection. Upon asking the immunisation history, we found out that the child was not vaccinated. In fact, none of his siblings were. I started to counsel the parents but I was quickly dismissed. They felt strongly against vaccination and did not want to discuss any further. Kata mereka ‘ anak anak yang lain semua okay je, tak pernah sakit pun walaupun tak divaksin’. I wanted to tell them about ‘herd immunity’ but then dropped the idea.
      What is ‘herd immunity’? In other words, it’s called ‘community’ immunity. It occurs when majority of the population is vaccinated, and the immunity that is achieved by the community would be able to protect those who could not be vaccinated (due to medical reason , HIV, immunosuppresed children). I think that this has not been sufficiently emphasized- that when you get your child vaccinated , you not only protect your child from the infectious diseases but also other kids who are unfortunate enough to have low immunity to be vaccinated. I cant emphasize enough that you are doing a good deed if you get your child vaccinated. But when the rate of vaccination falls, the herd immunity is lost, and I guess you can figure out what comes next.
      Having understood the basics, let’s move on to one of the most common misconception about vaccination, in particularly with the MMR vaccines. Does it cause autism? The answer is no, it does not. The scare started in 1998, when a medical journal, The Lancet published a study by Mr. Andrew Wakefield, MD (previously hold the title Dr) that stated that the combined MMR vaccine was linked to autism. However, not long after that, The Lancet itself withdrew the article and Wakefield lost his medical licence. Investigations proved that Wakefield’s research was fraud, unfounded and biased and that there were conflict of interest. His article has led to a drop in vaccination in UK and since then, many studies were done to look into whether there were any association between the MMR and autism, but none were found. Despite that, it’s sad to know that even after 2 decades, some people still believe that it does. Sigh…
The other concern is regarding the use of Thiomersal in the vaccines. Thiomersal is a mercury-based preservative that helps prevent bacterial growth in vaccines and helps maintain the effectiveness of the vaccines. Thiomersal contains ethylmercury, which basically means that it is eliminated from the body quickly and does not reach toxic level in the blood, unlike methymercury. The level of Thiomersal in the vaccines are so small , even fish contains more of it I believe. The amount of Thiomersal in the vaccine have not been shown to cause harm or health risk.
       Vaccines are not ‘halal’? Hmmm… I must say that it is unfair to say that those who decided to vaccinate their children do not care of halal and haram. The Malaysian Immunization Programme is decreed permissible by JAKIM. In fact, our prominent Islamic Scholar , Sheikh Yusuf Al-Qaradawi stated that the lawfulness of vaccination in Islamic perspective is as clear as sunlight. It is the duty of every Muslim to ward off harm as much as possible, and while we all believe in natural ways to boost immunity e.g breastfeeding , taking honey ( not for those less than 1 year), Habatussauda’, olive oil, that does not mean that we Muslims should deny ourselves of modern medicine that has stood the test of time. I have always believe in complementary medicine.
      I am not sure if I have covered all of your concerns but I hope this helps. You may or may not be convinced and that’s okay , as I believe conviction needs to come from one self. If you are doubtful, read further from reliable source, discuss with people who really knows and perform Istikharah. If you strongly object vaccination, my only request is that you do not pose your views on others. I am writing this merely for those who has concern and doubts, yet has not dismissed vaccination.
      I strongly feel that we need to have these issues tackled at national level and it is the responsibility of the Ministry of Health to allay parental concerns regarding vaccination. The community needs to be educated and myths and misconceptions regarding vaccination should not be allowed to spread, or we would to have to suffer the consequences in the future.
What say you? We are all adults. We have many sources which we can refer to. Hence, do what best for your family. 

Tuesday, July 9, 2013

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun sebelumnya. Insya Allah.


Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa menghidupkan Ramadan dengan keimanan dan pengharapan pahala daripada Allah Taala, maka akan diampunkan segala dosanya yang terdahulu.” (Hadis riwayat Bukhari)


1. Dermawan : Amalan yang menghidupkan Ramadan ialah memperbanyakkan sedekah kerana sikap bermurah hati pada Ramadan adalah dituntut. Ibn Abbas melaporkan:Rasulullah adalah orang yang paling dermawan dan beliau lebih dermawan lagi pada Ramadan ketika Jibril menemuinya lalu membacakan padanya al-Quran.” (Hadis riwayat Bukhari)

2. Membaca al-Quran Disunatkan memperbanyakkan bacaan al-Quran pada bulan Ramadan kerana ia bulan al- Quran seperti firman Allah yang bermaksud: “… bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. (Surah al-Baqarah, ayat 185)


3. Memberikan makan kepada orang yang berbuka puasa.Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang memberikan makan kepada orang yang berpuasa, maka baginya seperti pahala (orang yang berpuasa) dalam keadaan tidak berkurung sedikitpun dari pahala orang yang berpuasa itu.”(Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah dan ad-Darimi)


4. Qiamullail Disunatkan berjaga malam secara berjemaah pada bulan Ramadan iaitu selepas solat terawih dan waktunya di antara solat Isyak hinggalah terbitnya fajar. Nabi sangat gemar mendirikan malam pada bulan Ramadan.


5. Solat tarawih adalah solat khusus yang hanya dilakukan pada Ramadan. Solat tarawih, walaupun dapat dilaksanakan bersendirian, umumnya dilakukan secara berjemaah di masjid. 

6. Mengerjakan umrah Perkara disunatkan pada Ramadan adalah mengerjakan umrah berdasarkan sabda Baginda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: Umrah pada Ramadan (pahalanya) sama dengan (pahala) mengerjakan haji atau mengerjakan haji bersamaku.” (Hadis riwayat Bukhari)



Pahala dan ganjaran memberi makan ketika berbuka puasa di bulan ramadan

Diriwayatkan daripada Zaid bin Khalid al-Juhaniy r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda: 
“Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut.” 
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Saturday, July 6, 2013

End of my block leave...

Owh my. Macam tak percaya. Cuti 9 hari hampir habis. Balik kampung 5 hari and the rest cuba completekan beli barang2 rumah yang basic. Window shopping memang best. Rasa nak beli je semua barang cute yang ada. Herm. Tak sabar nak tengok hasil nanti. Heheh.








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...