Friday, July 22, 2011

Kenapa kita patut merahsiakan KPI dan bonus?


Image is google ed.


Kenapa?

Situasi 1

A : Penat jek kita angkat kotak mineral water hari tue, I cuma being rated at 3 jek. 
B : Eh, ye ke? Aku dapat 4!  Kita angkat sama-sama kan?  Herm, kenapa ko dapat 3 ek?
A : (mula nak marah) Hish, macam mana ko boleh dapat 4 nie?  Ko angkat satu kotak jek, tu pun lepas aku mintak tolong.  Aku angkat 5 kotak tau!
B: Ala, mana aku tahu.  Ko confront la bos ko..
A : Mana aci macam nie,  angkat sama2 tapi ko pulak yang dapat markah lebih!
*dalam hati : ko nie bodek bos ek?*

Habis kat situ.  Dan selalunya A akan terus-menerus tak puas hati dengan markah B yang lebih walhal angkat kotak sama-sama.  Tapi, A tak berani nak confront boss.  Sebab KPI is P&C.  So, tak boleh nak inform boss, "kenapa I dpt 3, tapi B boleh dapat 4..?"..  Dah terpaksa menjeruk rasa..  Untuk menenangkan hati dan perasaan, pegi la jumpa BFF yakni C.

A : Ko tahu tak, B dapat 4..  Aku yang penat2 angkat nie boleh dapat 3 pulak!  Tak puas hati betul aku.
C : Hah?  Sikitnya ko dapat.  Bos ko nie memang tak patut la.  Aku tak angkat pun kotak tue, tapi aku dapat 5!
A : ?? (muka merah nak marah) 

Nampak tak kesan dari mendedahkan KPI nie?  It can lead to dissatisfaction among staffs.  Lebih banyak buruk dari baik.  Ye betul, it's always good to be transparent.  Tapi biarlah bertempat.  Yang paling penting is transparent between boss and staff.  Bukannya between the colleagues.  Tak pasal-pasal boleh bawak gaduh.  Buat keja sama-sama, tapi markah lain-lain.  Apa kes? 

Hakikatnya :
A angkat 5 kotak tapi senyap2.  So takde sape yang tahu A tolong angkat kotak.
B pulak angkat sekotak ja, tapi riuh sekampung.  Dari big boss, sampai la kat Makcik cleaner B pukul canang bagitau yang dia angkat satu kotak.  Sebab tue la dia dapat markah lebih.
C lagi best.  Orang lain peluh2 angkat kotak, dia 'angkat' boss.  Terus la dapat 5. 


U got what I mean?  Hahah..

  

Image is google ed.

Ok.  Habis satu kisah.  A, B dan C terpaksa berpuas hati dengan markah masing2 dan sampailah hari dapat bonus.  Herm..  Datang keje pagi-pagi terus bukak M2U, check account. 

Situasi 2


B : Alhamdulillah, banyak jugak bonus tahun nie.
A : Yelah, dah ko dapat 4 mestilah bonus ko banyak.  Kurang2 mahu 24 bulan nie.  
B : Hish ko nie, tak lah.  Aku dapat 10 bulan ja.
A : Ko biar betul, takkan sikit sangat ko dapat?
C : 10 bulan?  banyaknya???  Kenapa aku dapat 6 bulan ja?  Padahal, KPI aku paling tinggi antara semua...
A : C dapat 6 bulan?  B dapat 10 bulan?  Aik pelik, aku dapat banyak la pulak kali nie.  
B dan C : Berapa bulan ko dapat A?
A : 20 bulan.
B dan C : Gulp... 


Bila dah gulp, mesti la create another round of dissatisfaction..  Macam mana orang yang dapat markah paling tinggi boleh dapat bonus paling sikit and vice versa.  Then mula la create cerita.  Sebab itu la, sebab ini la.. 


Dah nampak kenapa kita perlu merahsiakan KPI dan bonus?






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...