Monday, October 5, 2009

MUST RE@D : H@ND, FOOT & MOUTH!

As mentioned in earlier post, my only MOON ~bb Saif~ had been admitted at Columbia Asia Hospital, Puchong due to viral fever (as mentioned by his Paeds).
He's been warded on 28/09/09 (Monday) at 3 pm.

bb Saif down by fever on the Sunday nite.
So, me and hubby decided to take 1/2 day leave to monitor his condition...
At 12 pm, bb Saif getting better and hubby going to work while me taking EL.
Around 1 pm, bb Saif continously crying and he refuse to be fed..

Me starts to cry together wif bb Saif and called Papa for a 'rescue'..
:(

Once Papa arrived home, all of us quickly went to Emergency Room.
There, bb Saif's weight, temp, heart beat, oxygen in blood being measured..
He had slight fever and weight 8.3 kg.

He's checked by one MO and Docs tahan bb Saif..
Huhuhuh...
Sangat sadis, pilu dan sayu okeh??
:(

So, nurses and MO tak izinkan me & hubby ade sama ngan bb Saif sbb diorg nak cucuk bb Saif..
Lepas almost 20 mins (or more I think), MO dengan senyum simpul see us and calmly said...
"Kita tunggu Paeds la ye, sebab saya tak dpt cari urat dia.."
Ya Allah, lepas bb Saif meraung2 dlm tue kena cucuk kat left, right hand.. ????
:(
:(
:(

Mama sooooooo sad alredi..
Not in mood to do anything..
Benci..
Benci..

Andai dapat kutukar ganti..
Biarlah Na yang berada di tempat bb Saif..
Yang kena cucuk, yg sakit tekak, yg tak lalu makan..
:(
:(
:(
Sedih lagi!

Tapi Papa ada..
He's my strength..
(",)

Smentara tggu Paeds Dr Florence, bwk bb Saif gi lab utk blood test..
Cucuk again??
Hurt...hurt....hurt! :(


bb Saif dh terlena after amik darah...

Then Papa registered....



We received a souvenir kit...



Notice muka bb Saif yg merah2...?
Baru lepas nangis...
:(
Mama nek wheelchair..
(Ahaks, tingat pas delivered hr tue.. Nek wheelchair la waktu discharged..)



Kitorg dpt ISOLATION ROOM 2 sbb sume bilik dh penuh...




Nie la biliknya..
Ok la, single bed (nama lg isolation kan?)..
:)
 Papa tgh dodoi bb Saif...


 
Dat nite bb Saif senang sgt tido..
I think sbb he's cried a lot before..
:(
Tgk gamba below pon buat me nangis...



Gut nite sweetie darling...



~FINISH DAY ONE (MONDAY-28/09/09)~

Around 6 am 29/09/09 (TUESDAY), bb Saif woke up, stared at me before gave me the sweetest smile ever!
:)



Papa syg bb Saif...
(oh, look at dat feet...) :(



Mama kiss bb Saif and pray for his speedy recovery..
AMIN..



We've been transferred to single room at 3 pm ++..
Dan aktiviti siang bb Saif bermula...



He's playing with his Mr Hyppo!!



Dan lagi...



Mcm takde apa yg tak kena..



Bila dh bosan men ngan Mr Hyppo..
He did some exercise...


:
:
:
:
:
:

(",)

Below is pic of his mouth..
Dh ade small rashes..



Petangnya, lepas 2 botol air, Docs stop drip bb Saif..
To monitor his oral intake..
Sgt sedih sbb bb Saif refuse to drink anything (milk/plain water) from 7 pm to 7 am...
Bayangkan perasaan Na..???
:(
:(
:(

Malamnya bb Saif cranky sgt..
Nak berdukung jek..
Gilir2 ngan Papa...
May be he's starving tp takleh minum sbb ade ulser dlm mulut dia..
Ah, sedih lagi...
:(

~FINISH DAY TWO (TUESDAY-29/09/09)~

At 8 am Wednesday (30/09/09), bb saif take his breakfast by 5 OZ milk..
Hepi, hepi, hepi...
Tp docs dh psg balik drip sbb he didn't consume anything for 12 hours...

Around 10 am ++, nurse tutup drip utk monitor his oral intake again...
Dan bb Saif make it..
He eat like normal again...
Drink and eat okeh..
:)
Alhamdulillah...

Pas mandi, bb Saif main mcm biasa..



Gigit....



He's grinned to his ears..



Chak ar...
"Nape Mama monyok?? Relax la Ma.."



"Mr Hyppo, when can we go home??"



"Jawab la..."



"Kalau sayang minum susu mcm biasa.. Lagi cepat kita leh balik.."

 "Ok ma.."



Dat nite bb Saif is well behaved..
Tepuk2 sket dh tido..

~FINISH DAY THREE (WEDNESDAY-30/09/09)~

Esoknya on 01/10/09 (THURSDAY)...
bb Saif leh discharge!!
Hoye, hoye dan hoye!!
Takde pics sbb Mama hepi sgt...
:)

NA DAN HUBBY WOULD LIKE TO THANKS TO ALL FAMILY AND FRENZ FOR ONGOING SUPPORTS...


~ HANYA ALLAH SWT YG MAMPU MEMBALAS~


(",)


SEVERAL INFO OF HAND,FOOT AND MOUTH DISEASE.

Apakah Penyakit kaki, tangan dan mulut?

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) adalah penyakit jangkitan kanak-kanak bawah 10 tahun di mana lepuhan berisi air muncul di tangan, kaki dan dalam mulut. Tekak dan tonsil membentuk ulser kecil manakala tangan, kaki dan kawasan diaper (lampin) dijangkiti ruam dengan ciri-ciri vesikel (lepuhan kecil). Biasanya penyakit ini sederhana dan ruam sembuh dalam masa 5-7 hari.
HFMD disebabkan oleh virus (kumpulan enterovirus). HFMD merebak dari individu ke individu dengan kontak secara langsung melalui lelehan hingus, air liur, najis dan cecair ruam dari mereka yang dijangkiti.Sama ada orang dewasa mahupun kanak-kanak boleh dijangkiti, tetapi kanak-kanak di bawah 5 tahun adalah paling mudah dijangkitinya.
HFMD selalunya terjadi dalam kelompok kanak-kanak yang ditempatkan bersama. Ia merebak melalui tangan yang tidak dicuci bersih selepas melakukan penukaran lampin atau tersentuh air liur (drool) yang mana membolehkan virus berpindah daripada satu kanak-kanak ke kanak-kanak lain.

Tanda dan Gejala
Ciri-ciri klinikal termasuk:
  • Demam
  • Sakit Tekak
  • Ulser pada tekak, mulut dan lidah
  • Ruam dengan vesikel (lepuhan kecil 3 - 7 mm) pada tangan, kaki dan kawasan diaper (lampin). Vesikel lazimnya pada tapak tangan dan tumit kaki dan ia antara ciri-ciri kemunculannya
  • Sakit kepala
  • Hilang selera makan


Komplikasi

Biasanya tidak serius tetapi sebilangan kecil kes didapati merbahaya bila melibatkan sistem saraf dan jantung.

Rawatan
Diagnosis dibuat oleh kebanyakan pengamal perubatan berdasarkan ciri-ciri unik munculnya lepuhan pada mulut, tangan dan kaki bagi kanak-kanak yang kelihatan sihat. Tiada rawatan khusus bagi jangkitan selain dari rawatan mengurangkan gejala- gejala. Rawatan menggunakan antibiotik tidak berkesan dan tidak diperlukan. Acetaminophen boleh digunakan bagi merawat demam.
Aspirin tidak seharusnya digunakan pada kanak-kanak bawah 12 tahun semasa demam disebabkan virus. Air garam bagi membilas mulut (1/2 sudu garam bagi 1 gelas air suam) boleh melegakan kanak-kanak sekiranya mereka berupaya membilas mulut tanpa menelannya kerana tertelan air garam boleh menyakitkan.

Nasihat kepada Ibu Bapa / Penjaga
Ibu bapa / penjaga adalah diminta mendapatkan nasihat daripada doktor secepatnya jika anak mereka mendapat tanda-tanda HFMD. Mereka seharusnya peka kepada sebarang perubahan tingkahlaku anak-anak mereka seperti kerengsaan dan mengantuk. Jika mereka tidak mahu minum atau makan, muntah berterusan, atau mengantuk, ibu bapa / penjaga hendaklah segera membawa anak mereka ke hospital. Elakkan menghantar anak yang mempunyai gejala seperti di atas ke sekolah, pra sekolah atau nurseri. Sapu dan bersihkan hidung serta mulut anak dengan tisu dan buang tisu yang telah digunakan dengan sempurna.

Pencegahan
Pencegahan melibatkan penjagaan kebersihan yang sepenuhnya. Ahli keluarga dinasihatkan supaya dapat mematuhi amalan kebersihan yang sempurna termasuk kerap mencuci tangan supaya dapat mengawal rebakan jangkitan.
  • Amalkan mencuci tangan secara konsisten menggunakan air bersih dan sabun sebelum menyediakan makanan, selepas keluar tandas, selepas menukar lampin dan mencuci najis.
  • Menutup mulut dan hidung bila batuk dan bersin.
  • Tidak menggalakkan berkongsi pakaian, tuala, perkakas makanan dan minuman serta mainan.
  • Ibu bapa / penjaga hendaklah memastikan diri mereka bersih terlebih dahulu sebelum menguruskan anak atau bayi mereka.
  • Bersihkan mainan, kerusi dan meja yang tercemar dengan air liur anak.
  • Anak-anak hendaklah dijauhkan daripada tempat awam yang sesak (seperti sekolah, pra sekolah, tempat mainan, pasar dan pengangkutan awam) sekiranya mereka mempunyai tanda-tanda jangkitan..

5 comments:

senioritasara said...

alhamdulillah bb saif dah ok..risau bila anak2 ni kena admitted...gud boi kan saif...nnti jumpa mama ye

CIK NANA said...

tq mama sara.. :)

CuTeMiUt78 said...

alhamdulilah.. bb saif ok dah..
emmm betul tu.. teringat masa Mirul kena gak.. kesian sgt.. tapi sib baik la Mirul kena tak teruk sgt.. sebab kami terus bertindak bawa dia keklinik dan doc beri ubat pencegahan..

sumysya said...

walaupun sakit...maintain comey..da sihat la skang yerk???

CIK NANA said...

cutemiut : alhamdulillah bb saif dh fully recovered.. sedih Na tgk dia kena drip... :(

sumysya : bb saif tue sengih memanjang.. Mama dia la yg susah hati...

Anyway tq to all.. bb saif dh sihat!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...